fredag 6 januari 2012

Dag 148 - Premiären

Jag vaknade med en sådan underbar känsla i morse. Den stora dagen var kommen. Jocke var också på bästa humör. Vi hade sett JVM-finalen som ju faktiskt blev lagom spännande, men hallå...0-0.. I hockey. Underbart gött när det avgörande målet kom, dock, och det var faktiskt helt rättvist även om man kanske inte ska stirra sig blind på skottstatistiken. Matchen varade ju nästan till fem så vi vaknade inte förrän elva typ. Men vi blev snabbt pigga - för vi visste vad som väntade.

Vi började spela filmmusiken direkt och taggade rejält. Sedan satte vi oss i bilen och körde upp till Ängelholm. Det blev "frukost" på BK innan vi tog oss till Red Mill. Popcorn är givet när man är på bio även om filmen går kvart över ett. Jag valde noga ut ett par 3D-glasögon som var riktigt fina, utan repor eller liknande, för ingenting skulle få förstöra detta mästerverk. Efter några trailers var det dags. Tiden var inne.

Jag och Jocke försvann in i denna fantastiskt underbara film - ingenting annat existerade. Den var lika ofattbart magisk som den alltid har varit - men nu ännu snyggare. Inte bara för att det var 3D. De fantastiskt vackra animationerna var skarpare än någonsin och det märks att filmskaparna verkligen gjort allt för att föra detta visuella mästerverk ett steg närmare perfektion. Det var verkligen en fantastisk filmupplevelse - så fantastisk att tiden bara forsade iväg. När slutet kom och Simba klev upp på sin tron, då blev ögonen fuktiga och rysningarna svepte över kroppen. Skärgårdiskt!!

Originalet kom 1994 och blev en stor succé. Jag kommer ihåg att jag såg den på bio och blev redan då frälst. Nu får alltså en annan generation chansen att uppleva det jag fick uppleva. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt tar den chansen. Jag hoppas också att alla förstår vad det är för film jag pratar om - det kan väl inte gå att missa...?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm sitter och tänker på filmen och kommer på mig själv när jag tänker högt för mig sj, detta kommer att vara världens bästa film ever!

Skärgårdssökaren sa...

It was beauuuuuutiful!!