torsdag 19 januari 2012

Dag 151 - Abidabidal

Igår var det dags för ännu ett möte mellan de spanska storheterna. Real Madrid tog emot Barcelona i spanska hufvudstaden och det slutade inte helt oväntat med Barca-seger. Nu hade det ju varit lätt för mig som gillar Barca och ogillar Real att skriva en massa kaxiga och hånfulla saker, men jag tror jag avstår från det. Jag ska istället göra en liten, hyfsat diplomatisk, analys av matchen - för jag vill ju inte provocera.

Real gjorde ju 1-0 tidigt i matchen och många, inklusive TV4 Sports kommentator, hyllade Mourinhos genialiska strategi. Okej, det var säkerligen ett väldigt medvetet val att låta Ronaldo fiska efter kontringar på Dani Alves kant, men om det är ett genidrag eller en ren självklarhet låter jag vara osagt. Däremot kan jag konstatera att det var en målvaktstavla att släppa in det skottet. Men ni som vill hylla Ronaldos prestation istället, gör det.

Nu var ju såklart Real nöjda och gick ner i försvarsställning. Det får man göra. Gör man det på rätt sätt kan det rentav betraktas som smart, speciellt mot Barca som man helst inte ska ge för stora ytor. Men jag tycker inte att Real gjorde det riktigt bra. Barca fick ett lite för stort övertag och Real misslyckades alltsomoftast totalt med sina omställningar. Men Barca var lite oskärpta i avgörande lägen, plus att de hade lite oflyt, så 1-0 stod sig halvleken ut.

Inget av lagen ändrade något inför andra halvlek. Barca fortsatte sin vanliga stil och litade på att chanserna skulle komma och Real fortsatte försvara sin ledning. Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad över att Real kändes så ofarliga. De borde vara ett större hot när de vinner boll, men någonting saknades, kanske en kreativ mittfältare? Barca kunde vinna tillbaka bollen snabbt och lätt nästan hela tiden och fick därmed ett ofantligt bollinnehav på 73%. Jo, jag vet, Real behöver inte ha mest boll för att vinna, men en av följderna blev att Barca fick många hörnor - och på en hörna blev det mål. Puyol!!

En annan konsekvens av att man knappt får låna bollen är att man lätt blir frustrerad. Nu är ju Pepe lite av ett psykfall redan från början, och nu började det rinna över för honom. Utan att ta till stora ord kan vi väl tillsammans konstatera att Real bör vara glada att de slapp avsluta matchen med tio man. Men Barca behövde inte ett numerärt överläge för att vinna. Messi, som gjorde en i övrigt rätt slätstruken insats, fick för mycket tid och hittade med en delikat framspelning framstormande Abidal som mycket behärskat rullade bollen i mål. Det var ett mål som visade på en hel del brister i Reals försvar och som får mig att undra om Real verkligen lämpar sig för Mourinhos klassiska köttmurstaktik.

Nu spelade Barca av matchen utan några större bekymmer och har ett ypperligt fint utgångsläge inför returen. Nu ska jag inte säga att Real inte skapade någonting alls i andra halvlek, för det gjorde de ju. De skapade en chans, och jag vet att en chans kan räcka. Men nackdelen med att bara skapa en chans är att om man missar den så har man inga fler...och det var precis det som hände. Så Barcelona vann. Igen. Och jag säger inte att Mourinhos taktik var fel. Men om nu Real är ungefär likvärdiga med Barca, vilket ligatabellen antyder, varför har då Mourinho så förbannat svårt att leda sitt lag till seger mot ärkerivalen? Han kan väl inte ha otur varenda jävla match??

Jag läste någonstans att detta var Abidals blott fjärde mål i proffskarriären. Abidabidal!!!

3 kommentarer:

Ettan sa...

Då kan man säga att Abidal valde en bra dag att slå till!

Anonym sa...

Barcelona!!! Fan vad skärgårdigt att dem fick vinna ännu en gång mot detta argsinta lag. idag är det fredag (hurra!). Jesper hussfelt vilken sopa!

Skärgårdssökaren sa...

Ettan: Jajamen! Han gjorde en jävla bra match för övrigt också...

J: Yes indeed, very Cutgardeny... Pepe should attend an anger management class!