lördag 19 november 2011

Dag 129 - Hässlehåla

Idag hade jag äntligen sovmorgon. Men jag avbokade den. HBK skulle ju spela cup i Hässleholm så jag steg upp ur sängen vid sju-tiden, tog tåg från Ä-holm till Åstorp via Hbg och blev där hämtad av min käre Skärgårdsvän. Sen blev det en fantastiskt bra discobilsresa till Qpoolen. Oj va laddade vi blev!

Första matchen spelades mot WÄ. 5-1 segrade HBK med och det såg faktiskt bra ut. Det visade sig i efterhand att det var nog det tuffaste motståndet i gruppen man just hade besegrat utan problem, så den insatsen ska man absolut vara nöjd med. Men jag kände att som expert ville jag tillföra ytterligare en dimension. De tre "riktiga" coacherna lät mig vädra mina åsikter, så jag införde en ny anfallsidé.

Många kanske har hört talas om succéförsvaret jag införde i Brohaga - C-4 explosive defence. Så länge grabbarna följde det mosades allt motstånd. Vi fortsatte med det, såklart, och nu införde jag alltså min nya anfallsidé - Debelog kobasici(tm). För er som inte har ett bosniskt lexikon hemma, det betyder tjock korv. Varför kallar jag ett anfallsspel för det? Jo, denna anfallstillämpning ska vara som en riktigt god tjock korv - rejäl, köttig och med den där lilla extra kryddan. Så jag försökte få grabbarna att ta till sig denna idé.

Det var en stunds väntan till nästa match, så de flesta köpte något att tugga på. Är man då hyfsat normal i skallen så köper man för egna pengar eller ber snällt någon om ett lån. Men Fille har sina metoder. Han tog helt enkelt Holmis plånbok, gick till kiosken och köpte vad han skulle ha. Sicken fräckis! Eller? Nä, han sa sig ha "råkat" ta fel plånbok, förmodligen då ur fel väska, och sedan inte upptäckt sitt misstag när han tog upp pengar och betalade. Trovärdigt...? Vi funderade också över smeknamn till nyförvärvet Simon Fransson, eftersom Simon är upptaget av Sinan. Simba röstades ner (bl.a. av mig, för det är heligt), likaså Fritzl, av okänd anledning... Det blev till slut Franz [Frants] som man kan säga är en förkortning av efternamnet med en lite tysk klang.

När nästa match satte igång såg man direkt effekten av Debelog kobasici(tm). Det tog bara 15 sekunder innan ledningsmålet kom och snart hade man en fin 3-0-ledning. Därefter slappnade killarna av lite och spelade inte så bra. Men ännu en 5-1-seger blev det, denna gång mot Ballingslöv. Nu följde ännu en lång väntan innan sista matchen skulle spelas, mot gruppens sämsta lag - Strömbergs(?). Så de flesta drog iväg till en lokal pizzeria och tryckte i sig skitmat. Ja, alltså det var ett par som var nyttiga, otroligt nog.

Jag vägrar godta att det var min taktik som fallerade i sista matchen, det var helt enkelt grabbarna som inte följde den. Dåligt spelade de i alla fall och det kan ju bero på det massiva matintaget så nära inpå match. Trots att man mötte det sämsta laget i gruppen vann man bara med 3-1 efter en ganska sen vändning. Dålig fokus i avslut och sista passningen gjorde att matchen blev onödigt spännande. Men en vinst, trots allt, och tre raka segrar innebar såklart avancemang som gruppetta. Den 4 december fortsätter cupen där närmare 60 lag deltar.

Nu är det snart dags för utgång. Många har redan svikit, men det skiter jag i! Jag ska fan ha kul! Men först ska jag avsluta med en fin liten bild från dagens fotboll. Ciao!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Värt att notera är att Jocke och Jeppe leder skytteligan med vars 3 underbart snygga mål! //J

Skärgårdssökaren sa...

Mmhmm...jättesnygga mål du gjorde... Eurogoals nästa?!

Anonym sa...

Sjuka mål!!! Att kunna förstå så mycket fotboll i sådan ung ålder som mig, thats sick!!!//J

Ettan sa...

Du struntade i att se mig vinna guld.. för det här?! Det ska jag komma ihåg...

Skärgårdssökaren sa...

Har jag bestämt en sak så håller jag mig till det, så e d bara :-) Du får förvarna i bättre tid nästa gång ;-) Förresten, ni klarade ju er bra utan mig. HBK var i stort behov av min coaching för att lyckas!