måndag 4 april 2011

Dag 25

Idioti är inte alltid någonting dåligt. Visst, de flesta former av idioti är väldigt irriterande, men jag ska idag ta upp en liten grej som inte bara är idiotisk - den är underhållande också. Att gestikulera när man pratar i telefon. Ja, jag tror vi alla är överens om att det är ren och skär idioti att gestikulera när man pratar i telefon, eftersom personen man pratar med inte ser en. Ändå, har jag märkt, är det förvånansvärt många som gör det. Det är inte bara idioter som gör det, utan även fullt friska människor.

Det hände senast idag. En kompis till mig beskrev för den han talade med hur någonting såg ut. När han sa någonting om "mitt i" så gjorde han samtidigt en vertikal rörelse med handen mitt framför sin egen näsa. När han sa typ "uppe till höger" viftade han med handen i det område som för honom då var uppe till höger. Som om personen han pratade med skulle kunna ta hjälp av denna visuella presentation. Helt jävla meningslöst.

Men det var även lite underhållande. Som observatör kunde jag inte låta bli att skratta lite för mig själv. Fan va kul, tänkte jag och uppskattade även den extra spänningen som uppstod eftersom han körde bil samtidigt. En hand på telefonen och en viftande i luften. Hade han kört min gamla, älskade skruttbil som alltid verkar dra åt något håll så hade vi varit av vägen på nolltid. Men i alla fall, det var idiotiskt fast underhållande.

Man kan också undra varför man gör det. Är det för att hjälpa sig själv? För att man inte kan hålla koll på sina egna tankar utan att, av någon underlig anledning, verifiera det man säger med sina gester? Som att man är osäker på att det man säger är rätt om man inte också visar det. Nästa gång någon gör det ska jag baske mig fråga.

God natt alla idioter
Ta er i röven

Inga kommentarer: